Opettajalle


Tämän oppimateriaalin avulla voi tutustua elävään perintöön ja sen ilmiöihin Suomessa sekä Euroopassa. Tältä sivulta löydät myös laajat ja monipuoliset tehtäväpaketit, joista voit valita parhaiten eri oppiaineiden opetukseesi soveltuvat, monipuolisesti sovellettavat tehtävät. Esityksiä, kuvapaketteja ja eri tehtäviä voit yhdistää ja muokata tarpeidesi mukaan. Voit käyttää kuvia opetustarkoitukseen.

Nyt uutta! Elävän perinnön uusi korttisarja on nyt julkaistu! Lue lisää korteista ja niiden käytöstä täältä.


Elävä kulttuuriperintö Suomessa

  • Oppitunnin voi aloittaa katsomalla yhdessä YouTube-videon, jossa Museoviraston erikoisasiantuntija Leena Marsio kertoo Elävästä perinnöstä ja Unescon sopimuksesta oppilaille suunnatulla tavalla.
  • Videon jälkeen oppilaita voi herätellä osallistumaan ja jakamaan ajatuksiaan keskustelemalla elävästä perinnöstä yhdessä tai pienissä ryhmissä korttisarjan avulla.
  • Uuden Perintöhyrrän avulla oppilaat voivat keskustella pareittain heille tärkeistä perinteistä. Tulosta ja askartele linkistä oma työkalu (FI, SV ja EN saatavilla Museoviraston sivuilla)
  • Aihealuekoosteiden (pdf) avulla voi nopeasti tutustua ilmiöihin oppilaiden kanssa ja aihetta tarkastelevaa PowerPoint-esitystä (7Mt, pdf) voi muokata omaan opetukseen sopivaksi. PowerPoint-esityksestä löydät myös taustatiedot opetuksen tueksi.


Elävä kulttuuriperintö Euroopassa

  • Elävään perintöön ja sen esimerkkeihin eri Euroopan maissa voit tutustua havainnollistavan Powerpointin(16 Mt/pdf) avulla. Muistiinpanokentästä löytyy runsaasti lisätietoa.
  • Kuvapaketin (pdf) avulla on helppo aloittaa tutustuminen elävän perinnön ilmiöihin eri puolilla Eurooppaa.
  • Tällä videolla kuulet lisää Unescon yleissopimuksesta sekä elävästä perinnöstä Suomessa ja Euroopassa.


nimetön-2.jpg#asset:195



Kuva: Marjut / Suomen käsityötaiteen museo

Tehtäväpaketit

Aineeton kulttuuriperintö tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia eri aihealueiden opettamiseen. Historiassa voidaan tarkastella sitä, mikä perinteissä on pysynyt ennallaan ja mikä on ajan myötä muuttunut sekä pohtia, mikä tulevaisuudessa tulee mahdollisesti muuttumaan ja miksi. Äidinkielessä tai ilmaisutaidossa voidaan pitää suullinen esitys jostakin itselle tärkeästä perinteestä. Kotitaloudessa voidaan tarkastella muiden maiden ruokaperinteitä tai valmistaa perinneruokia, joiden lähtökohtana voivat olla oppilaiden itse valitsemat raaka-aineet. Aineettoman kulttuuriperinnön ilmiöissä on valtavasti ammennettavaa myös käsityön opettamiseen, sillä niihin liittyy paljon tunteita, kokemuksia ja näkökulmia.

  • Tehtäväpaketti 1 (pdf) sisältää erilaisia vaihtoehtoja Suomeen liittyvästä aineettomasta kulttuuriperinnöstä: voitte toteuttaa tunnin luomalla yhteisen sanapilven teille tärkeästä elävästä perinnöstä tai vaikka valmistella pidemmän koosteen oman kotiseutunne elävistä perinteistä. Suomalaisia ilmiöitä esittelevien kuvapakettien avulla voi keskustella elävästä perinnöstä oppilaiden kanssa (Kuvat 1 ja Kuvat 2 pdf).
  • Tehtäväpaketti 2 (pdf) tarjoaa monipuolisesti sovellettavia tehtäviä eri oppiaineiden opetukseen: voitte esimerkiksi suunnitella vuorovaikutteisen sukelluksen elävän perinnön maailmaan Eurooppalaisesta näkökulmasta tai järjestää vaikka kokonaisen ilmiöviikon.
  • Jokaisella meillä on tarina kerrottavana ja tarinoissa kohtaamme toisemme. Insipiroiva tapa kertoa tarinoita ja jakaa tunteita on järjestää tarinapaja. Katso vinkit tarinapajan järjestämiseen työkalupakista ja video tarinatyöpajoista täältä.
  • Erityisesti käsityön opetukseen suunniteltu tehtävä löytyy täältä.
  • Kestävän kehityksen kompassi on työkalu elävän perinnön ilmiöistä keskustelemiseen, mutta sitä on mahdollista soveltaa helposti muihinkin teemoihin. Tutustu ja tulosta täältä valmis kompassi.


PowerPointteja, kuvapaketteja ja eri tehtäviä voit yhdistää ja muokata tarpeen mukaan. Voit käyttää kuvia opetustarkoitukseen.